V minulej časti sme si ukázali princíp hry doprovodu v akorde C a trochu sa rozcvičili. Vyskúšame si túto techniku aj na ostatných akordoch potrebných pre našu skladbu.

 

Sú to akordy F dur a G dur. Dáme si krátke cvičenie, ktoré nám pomôže pri prehadzovaní akordov. Veľa bluegrassových skladieb sa hrá v G pozícii a s kapodastrom si nastavujeme keď chceme hrať v A, B alebo H a podobne. Zopakujem len, hrajte pomaly, zo začiatku s metronómom. Ak je 60bpm veľa, nastavte na pomalšie. Chceme čisté, sebaisté a jasné tóny. Ak si myslíte, že už je to celkom ok, zrýchlite. Prehadzovanie ruky je dosť individuálna záležitosť. Niekto prehadzuje všetky prsty naraz, niekto postupne (veľmi rýchlo ale nie úplne naraz). Nech už je ako chce, prvý prst musí byť ten, čo hrá basovú notu, lebo tá sa hrá ako prvá. Tak smelo do toho :-) Ešte upozorním na držanie akordu F. Tu som použil moje držanie akordu, lebo som lenivý a nechce sa mi prehadzovať prstenník každú druhú dobu. Vlastne tento akord by sa mal správne zapísať F/C ale to je nepodstatné, pokiaľ nehráte doprovod cez všetky struny. Samozrejme, je možné použiť aj jednoduchší akord a prstenník prehadzovať, alebo použiť baré akord (s ukazovákom cez prvý pražec – ten zo začiatku nenávidení akord). Takisto je možné chytiť palcom F na prvom pražci. Ako chcete. Základ je čistý tón a dobrý pocit. Dobrý gitarista použije vždy ten akord, ktorý potrebuje. Akord G je tiež takzvaný bluegrassový. V tomto prípade je tón H na druhej tenkej strune nahradený tónom D. Akord zneje „tvrdšie“. Môžete kľudne použiť aj ten obyčajný, ktorý ste sa kedysi naučili. Ešte tvrdšie bude znieť ak ukazovák nepritlačíte na spodný H tón, len ho stlmíte a tak úplne vynecháte terciu akordu (tretí tón akordu, ktorí určuje či bude akord durový alebo molový). To je v podstate G5 a smelo sa dá zahrať aj namiesto Gmi :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Asi zo začiatku môže robiť problém to rýchle prehodenie akordu C a G v siedmom takte. Ale chce to len trochu sústredenia a času. Tak a teraz si ešte upravíme tú basovú linku. Basa v bluegrasse (a nie len tam) zväčša nehrá len bum-bum ale hrá takzvanú striedavú basu – alternating bass. Hrať len jeden tón má svoje opodstatnenie takže ho nezavrhujme. Striedavá basa znamená že sa na prvú dobu hrá základný tón, teda v C dur je to tón C a na tretiu dobu sa hrá piaty tón stupnice C dur, čo je tón G (C D E F G A H). Pri akorde F to bude tón F a C a pri akorde G to bude G a D. Takže prosím: